poniedziałek, 11 września 2017

Prezentacja PowerPoint








Na zajęciach lekcyjnych i podczas realizacji projektów edukacyjnych bardzo często wykorzystuję prezentację multimedialną. Najczęściej uczniowie wykonują prezentacje  PowerPont. Choć trafiają się już śmiałkowie próbujący swoich sił w Prezi. Chciałabym przypomnieć podstawowe zasady obowiązujące przy tworzeniu tradycyjnej prezentacji. Podstawą wszelkich działań powinno być zadbanie o komunikatywność, przejrzystość i atrakcyjność naszej prezentacji.

1.Pojemność informacyjna poszczególnych ekranów
1.Każda prezentacja powinna posiadać slajd tytułowy zawierający oprócz tytułu także nazwisko autora  (nazwiska autorów)
2.Każda prezentacja powinna kończyć się podziękowaniem za obejrzenie i wysłuchanie.
3.Slajd przedostatni powinien zawierać bibliografię oraz informacje o autorach i źródłach wykorzystanych materiałów (zdjęć, cytatów)
4.Liczba linijek teksu na poszczególnych slajdach nie powinna przekraczać ośmiu. Dobrze jest stosować zasadę – sześć linijek tekstu po 6 wyrazów. Najlepiej stosować się do zasady 3 x 3 (trzy punkty po trzy wyrazy).
5.Powinno się stosować czcionkę o rozmiarze nie mniejszym niż 24 pkt.
6.Używamy czcionek bezszeryfowych (pozbawionych ozdobników) np. Arial, Verdana, Tahoma lub klasyczne czcionki szeryfowe np. Times New Roman.
7.Cała prezentacja powinna być napisana najlepiej jedną czcionką, ewentualnie do zapisu motta, cytatu można użyć drugiej czcionki.
8.Na poszczególnych slajdach powinno się umieszczać najwyżej jedną grafikę z tytułem lub podpisem.  Zawsze należy przestrzegać prawa autorskiego.

2.Kompozycja
1.Przy prezentowaniu tekstu powinno się unikać postaci ciągłej i stosować podział na akapity, numery, punkty.
2.Poszczególne fragmenty powinny być oddzielone.
3.Tekst powinien być wyrównany do lewej, ewentualnie wyerodowany. Powinno się unikać justowania tekstu.
4.Elementy graficzne powinny być umieszczane w rzędach lub kolumnach.

3.Kolorystyka
1.Przy tworzeniu prezentacji powinno się korzystać najwyżej z trzech kolorów na jednym ekranie w grafice i tekście, pomijając zdjęcia.
2.Wybór koloru tła zależy od przeznaczenia prezentacji. Jeśli będzie wyświetlana na ekranie to lepiej stosować ciemne tło i jasne litery. Jeśli będzie oglądana na monitorze komputera to lepiej stosować jasne tło i ciemne litery.
3.Ważne informacje należy oznaczać barwami ciepłymi (czerwona, pomarańczowa, żółta)
4.Informacje mniej istotne mogą być w barwach zimnych.
5.Tło nie może być bardzo ozdobne.
6.Cała prezentacja powinna być stworzona według jednego szablonu. Należy unikać stosowania w każdym slajdzie innego tła.

4.Animacja
1.Animacje mają służyć skuteczności odbioru, a nie męczyć widza.
2.Tekst powinien pojawiać się od pierwszych linijek, napływać z prawej strony ekranu w tempie nieutrudniającym czytania.
2.Należy się ograniczyć do stosowania najwyżej kilku rodzajów animacji.

5.Wykorzystanie multimediów
1.Jeśli do prezentacji chcemy dodać ścieżkę dźwiękową lub filmy, to musimy pamiętać o dołączeniu do prezentacji plików multimedialnych i poprawnie określić ich ścieżkę dostępu.
2.Należy pamiętać, aby ikona wstawianego pliku dźwiękowego była niewidoczna (umieszczona poza ekranem lub ze wstawioną opcją „ukryj podczas odtwarzania”).

Poniżej PREZENTACJA

Na stronie Pomocnik nauczyciela umieściłam  zasady tworzenia prezentacji PowerPoint, które moi uczniowie otrzymują ode mnie przed tworzeniem pierwszej w technikum prezentacji. Są to jednocześnie kryteria oceniania prezentacji. Oczywiście za każdym razem dodaję dodatkowe kryteria dotyczące konkretnego tematu.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zaproszenie do gry miejskiej

Tym razem chciałabym mój wpis poświecić grze miejskiej. Kilka takich zabaw już zorganizowałam, jestem   w trakcie organizacji kolejnej. ...