Na zajęciach
lekcyjnych i podczas realizacji projektów edukacyjnych bardzo często
wykorzystuję prezentację multimedialną. Najczęściej uczniowie wykonują
prezentacje PowerPont. Choć trafiają się
już śmiałkowie próbujący swoich sił w Prezi. Chciałabym przypomnieć podstawowe
zasady obowiązujące przy tworzeniu tradycyjnej prezentacji. Podstawą wszelkich
działań powinno być zadbanie o komunikatywność, przejrzystość i atrakcyjność
naszej prezentacji.
1.Pojemność informacyjna poszczególnych ekranów
1.Każda
prezentacja powinna posiadać slajd tytułowy zawierający oprócz tytułu także
nazwisko autora (nazwiska autorów)
2.Każda
prezentacja powinna kończyć się podziękowaniem za obejrzenie i wysłuchanie.
3.Slajd
przedostatni powinien zawierać bibliografię oraz informacje o autorach i
źródłach wykorzystanych materiałów (zdjęć, cytatów)
4.Liczba
linijek teksu na poszczególnych slajdach nie powinna przekraczać ośmiu. Dobrze
jest stosować zasadę – sześć linijek tekstu po 6 wyrazów. Najlepiej stosować
się do zasady 3 x 3 (trzy punkty po trzy wyrazy).
5.Powinno
się stosować czcionkę o rozmiarze nie mniejszym niż 24 pkt.
6.Używamy
czcionek bezszeryfowych (pozbawionych ozdobników) np. Arial, Verdana, Tahoma
lub klasyczne czcionki szeryfowe np. Times New Roman.
7.Cała
prezentacja powinna być napisana najlepiej jedną czcionką, ewentualnie do
zapisu motta, cytatu można użyć drugiej czcionki.
8.Na
poszczególnych slajdach powinno się umieszczać najwyżej jedną grafikę z tytułem
lub podpisem. Zawsze należy przestrzegać
prawa autorskiego.
2.Kompozycja
1.Przy
prezentowaniu tekstu powinno się unikać postaci ciągłej i stosować podział na
akapity, numery, punkty.
2.Poszczególne
fragmenty powinny być oddzielone.
3.Tekst
powinien być wyrównany do lewej, ewentualnie wyerodowany. Powinno się unikać
justowania tekstu.
4.Elementy
graficzne powinny być umieszczane w rzędach lub kolumnach.
3.Kolorystyka
1.Przy
tworzeniu prezentacji powinno się korzystać najwyżej z trzech kolorów na jednym
ekranie w grafice i tekście, pomijając zdjęcia.
2.Wybór
koloru tła zależy od przeznaczenia prezentacji. Jeśli będzie wyświetlana na
ekranie to lepiej stosować ciemne tło i jasne litery. Jeśli będzie oglądana na
monitorze komputera to lepiej stosować jasne tło i ciemne litery.
3.Ważne
informacje należy oznaczać barwami ciepłymi (czerwona, pomarańczowa, żółta)
4.Informacje
mniej istotne mogą być w barwach zimnych.
5.Tło nie
może być bardzo ozdobne.
6.Cała
prezentacja powinna być stworzona według jednego szablonu. Należy unikać
stosowania w każdym slajdzie innego tła.
4.Animacja
1.Animacje
mają służyć skuteczności odbioru, a nie męczyć widza.
2.Tekst
powinien pojawiać się od pierwszych linijek, napływać z prawej strony ekranu w
tempie nieutrudniającym czytania.
2.Należy się
ograniczyć do stosowania najwyżej kilku rodzajów animacji.
5.Wykorzystanie multimediów
1.Jeśli do
prezentacji chcemy dodać ścieżkę dźwiękową lub filmy, to musimy pamiętać o dołączeniu
do prezentacji plików multimedialnych i poprawnie określić ich ścieżkę
dostępu.
2.Należy
pamiętać, aby ikona wstawianego pliku dźwiękowego była niewidoczna (umieszczona
poza ekranem lub ze wstawioną opcją „ukryj podczas odtwarzania”).
Poniżej PREZENTACJA
Na stronie Pomocnik nauczyciela umieściłam zasady tworzenia prezentacji PowerPoint, które moi uczniowie otrzymują ode mnie przed tworzeniem pierwszej w technikum prezentacji. Są to jednocześnie kryteria oceniania prezentacji. Oczywiście za każdym razem dodaję dodatkowe kryteria dotyczące konkretnego tematu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz