W tym
miejscu będę zamieszczała ciekawe narzędzia TIK, które sprawdzają się w
codziennej pracy na języku polskim z TIK.
1.Prezentacja
multimedialna
Co prawda zachęcam uczniów do tworzenia prezentacji w
Prezi, ale wielu jeszcze woli prezentacje multimedialne w Power Poincie.
Uważam, że niczego nie można robić na siłę. Zadając wykonanie prezentacji, daję
uczniom wolny wybór. Większość robi tradycyjne prezentacje. Dlatego warto
przypomnieć zasady ich tworzenia.
Niestety uczniowie ich nie znają.
Niestety uczniowie ich nie znają.
Oto wskazówki, jakich udzielam swoim uczniom na temat
tworzenia prezentacji liniowej (sekwencyjnej):
1. Moja prezentacja zaczyna się slajdem tytułowym
zawierającym oprócz tytułu także moje imię, nazwisko i klasę.
2.Pamiętam, aby przedostatni slajd zawierał
bibliografię według wzoru:
książka: autor, tytuł, miejscowość i rok wydania
np. Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, Warszawa 1998
książka: autor, tytuł, miejscowość i rok wydania
np. Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, Warszawa 1998
Internet: Autor, tytuł, strona internetowa,
dostęp, link
np. Problemy adaptacji, Włącz Polskę, dostęp: 2014 -02 – 13, http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=209
np. Problemy adaptacji, Włącz Polskę, dostęp: 2014 -02 – 13, http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=209
3.Moja prezentacja kończy się slajdem
zamykającym — Dziękuję za uwagę
4.Na każdym slajdzie umieszczam tytuł (chyba że
informacja w nim zawarta jest kontynuacją poprzedniego slajdu, wówczas
powtarzam tytuł z dopiskiem cd.)
Na końcu tytułu nie stawiam kropki.
5. Stosuję czytelną czcionkę o odpowiedniej
wysokości:
- tytuły: 32 – 40 pkt,
- tekst zasadniczy: 24 – 32 pkt
6.Staram się, aby liczba linijek tekstu na
jednym slajdzie nie przekraczała ośmiu.
7. Używam czcionek bezszeryfowych (pozbawione
ozdobników), np. Arial, Verdana, Tahoma lub klasycznych
czcionek szeryfowych (z niewielką ilością łuków), np. Times New Roman.
8.Ograniczam liczbę stosowanych krojów czcionek
w ramach danej prezentacji
do dwóch, w uzasadnionych przypadkach trzech (motto, cytaty). Najczęściej używam jednego kroju czcionki.
do dwóch, w uzasadnionych przypadkach trzech (motto, cytaty). Najczęściej używam jednego kroju czcionki.
9.DUŻYCH LITER używam tylko przy
tytułach, ponieważ zmniejszają czytelność informacji.
10.Czcionki pochyłej używam tylko do
wyróżnienia informacji, ponieważ spowalnia czytanie.
11.Informacje ważne, godne zapamiętania wyróżniam
poprzez podkreślenie, pogrubienie lub obramowanie.
12.Unikam prezentowania tekstu w postaci ciągłej i
stosuję podział tekstu na akapity, tworzę listy numerowane lub
wypunktowane.
Stosuję odstępy po akapitach.
Staram się zapisywać treść hasłowo.
Żeby zainteresować widzów, używam wielu czasowników.
13.Wyrównuję tekst do strony lewej.
14.Najważniejsze treści na każdym slajdzie staram się
umieścić na górze strony
po lewej, bo tam koncentruje się uwaga patrzącego.
po lewej, bo tam koncentruje się uwaga patrzącego.
15.Jeśli najważniejszy na slajdzie ma być obiekt
graficzny, to opis tego obiektu umieszczam po prawej jego stronie.
16.Jeśli na jednym slajdzie umieszczam kilka obiektów
graficznych, to pamiętam, aby znajdowały się w regularnych rzędach lub
kolumnach, pomaga to w ich zapamiętywaniu.
17.Pamiętam o podpisaniu każdego zdjęcia.
Źródło zdjęcia:
Autor, źródło, licencja
np. Sugar Pond, Flickr, CC BY NC ND 2.0
Źródło zdjęcia:
Autor, źródło, licencja
np. Sugar Pond, Flickr, CC BY NC ND 2.0
18.Informacje neutralne przedstawiam się w kolorach
zimnych (czarny, szary, granatowy, niebieski, zielony, ...).
Kiedy chcę przekazania informację istotne dla przekazu
lub o charakterze alarmowym korzystam z kolorów ciepłych (czerwony, pomarańczowy, żółty, …)
Pamiętam, aby na jednym slajdzie nie było więcej niż
trzech kolorów w grafice i tekście (pomijając zdjęcia).
19.Kiedy wiem, że prezentacja będzie wyświetlana
na tablicy interaktywnej, to stosuję ciemne tło i jasne litery.
Jeśli będzie oglądana na ekranie monitora, stosuję jasne tło i ciemne litery.
Jeśli będzie oglądana na ekranie monitora, stosuję jasne tło i ciemne litery.
Nie stosuję zdjęć w charakterze tła, chyba, że jest to
zdjęcie wyświetlane w postaci znaku wodnego.
20.Pamiętam o pełnej poprawności językowej,
ortograficznej
i interpunkcyjnej tekstu.
i interpunkcyjnej tekstu.
21.Kiedy stosuję animację, pamiętam, aby
tekst pojawiał się od pierwszych
linijek, napływał z prawej strony ekranu w tempie nieutrudniającym czytania.
linijek, napływał z prawej strony ekranu w tempie nieutrudniającym czytania.
22.Jeśli osadzam w prezentacji ścieżkę dźwiękową lub
filmy to pamiętam
o dołączeniu do prezentacji plików multimedialnych, które mają być odtwarzane i poprawnie określam ich ścieżki dostępu.
o dołączeniu do prezentacji plików multimedialnych, które mają być odtwarzane i poprawnie określam ich ścieżki dostępu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz