wtorek, 12 września 2017

Ocenianie kształtujące



Właśnie zaczął się kolejny rok szkolny. Jest to odpowiedni moment, żeby pomyśleć, co zrobić, aby pomóc uczniom w zdobywaniu wiadomości i umiejętności i nie zniechęcić ich złymi ocenami do nauki.
Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem jest stosowanie oceniania kształtującego. Sama z niego korzystam od wielu lat i dlatego chcę polecić go innym nauczycielom.
Chciałabym zachęcić też niezdecydowanych.
Poniżej przedstawiam
10 zasad oceniania kształtującego:
1. Powinno być powiązane z dobrym planowaniem nauczania i uczenia się.
2.Powinno koncentrować się na tym, w jaki sposób uczniowie się uczą.
3.Jest istotne podczas realizacji całego procesu dydaktycznego od planowania po ocenę osiągnięć.
4.Należy go traktować jako kluczową umiejętność dydaktyczną nauczyciela.
5.Powinno być konstruktywne i przeprowadzane z dużym wyczuciem, jak każde ocenianie jest nieobojętne emocjonalnie.
6.Powinno służyć motywowanie uczniów do nauki.
7.Kieruje uwagę na kryteria sukcesu  już na etapie planowania.
8. Uczniowie powinni otrzymywać konstruktywne wskazówki, jak mogą poprawić swoje wyniki i jak mają się rozwijać.
9.Powinno rozwijać uczniowską zdolność do samooceny tak, by służyło refleksji i samodzielnemu decydowaniu o własnej nauce.
10.Powinno odnosić się do wszystkich kategorii osiągnięć uczniów.
Zachęcam  do odwiedzenia strony poświęconej ocenianiu kształtującemu.
Chciałam zauważyć, że wprowadzając OK, nie trzeba od razu stosować wszystkich jego elementów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zaproszenie do gry miejskiej

Tym razem chciałabym mój wpis poświecić grze miejskiej. Kilka takich zabaw już zorganizowałam, jestem   w trakcie organizacji kolejnej. ...